Gallery

Cum iti cresti copiii cand tu esti vegana si tati nu…


Sunt vegana. Sotul meu iubeste gratarul. Ii place carnea si nici prin gand nu ii trece sa renunte la ea. Nici la oua sau lactate.

dsc_0001-2

 

Fiica mea nu este vegana. Are 7 ani in acest moment. Medicul pediatru nici nu vrea sa auda despre veganism si in niciun caz la copii. Crede in stilul de viata specific mediteranean, adica putina carne, in niciun caz deloc.

Rudele mele nu sunt vegane. Sunt singura vegana intre rude si cunostinte care nu au adoptat acest stil de viata.

Poate suna suspect, in sensul ca as putea sa fiu suspectata de non-veganism, insa eu nu ii judec pe non-vegani. De ce? Pentru ca nici eu nu am fost vegana dintotdeauna ci atunci cand am simtit acest lucru in inima mea. Am simtit ca viata mea ca vegana are sens 100% si sunt fericita cu aceasta decizie.

Ei inca nu au luat aceasta decizie. Sa ii pun la colt? Sa ii atac? Sa le arat documentare sangeroase cand ei vin la mine la masa sau cand ii aud ca au gatit carne? Sa ii fac in fel si chip pentru faptul ca nu imi impartasesc principiile si credinta ca veganismul este 100% o decizie buna???? I-as pierde. S-ar indeparta de mine si nu as reusi sa ii aduc mai aproape de veganism, nici macar cu un pas. Dimpotriva, s-ar indeparta de veganism cu toate ca eu il iubesc.

Ce faci atunci cand ai copii iar partenerul de viata nu este vegan? Impui veganismul in casa? Ii interzici sotului sa mai manance fripturi? Ii interzici sa aiba un cuvant de spus in ceea ce priveste cresterea copilului? Daca sa fie vegan sau nu?

As vrea sa am copii vegani fiindca eu cred in veganism. Doar ca nu pot lua aceasta decizie pentru ei fiindca sunt mici, fiindca medicii nu ma sustin, fiindca familia nu ma sustine in aceasta decizie, cu toate ca ma iubesc si ma respecta toti. Doar ca nu imi impartasesc decizia. Si eu nu cresc doi copii de una singura, rupta de lume. Impartasim responsabilitatea cresterii si ingrijirii copiilor nostri.

In consecinta, ce ati face voi daca sunteti vegani si vreti sa va cresteti copiii vegani? Ce faceti daca partenerii de viata si rudele si medicii nu sunt de acord cu decizia si dorinta voastra?

Decizia mea? Sa imi cresc ambii copii non-vegani pana cand ei vor fi indeajuns de mari sa ia aceasta decizie. Pana atunci, nu ma voi pune impotriva medicului si nici impotriva sotului meu. Desigur, vor consuma carne in cantitatea necesara, fara mezeluri, fara mancat din placere, fara sa ii las sa calareasca porcul taiat de Craciun, fara sa ii puna rudele sa asiste la taiarea animalelor. Vor primi carne fiindca nu pot sa ii cresc vegani cand nimeni nu ma sustine. Voi imparti responsabilitatea sanatatii copiilor mei cu cei care au acelasi drept ca si mine, de a lua decizii, de a avea un cuvant de spus.

Copiii mei ma au pe mine ca mama dar au si tata. Au si medici care ii ingrijesc si care sunt responsabili pentru dezvoltarea lor. Ma rog din suflet ca puii mei sa fie sanatosi si sa creasca mari, blanzi, iubitori.

Pana cand vor creste, sper sa adore legumele si fructele cel putin cat mine. Sper sa prinda gustul prospetimii alimentelor vii. Sper sa iubeasca hrana vie si sa simta diferenta cand mananca o salata si cand mananca o friptura. Sper sa ii invat sa iubeasca animalele cu toate ca sunt omni. Vor manca stiind ca animalele respective au fost sacrificate pentru ca ei sa creasca, pentru ca ei sa se hraneasca, nicidecum pentru distractia si placerea omului.

Va rog sa imi lasati comentarii si va rog sa aveti rabdare cu aceasta postare pentru ca este un subiect tare dificil. Nu toti ne-am nascut intr-o familie de vegani sau gata sa accepte veganismul cu bratele deschise.

Astept sugestii, recomandari. Transmit numai ganduri bune si va asigur ca nu vreau sa stric ideea de a fi vegan. Sunt doar dileme de care ne lovim intr-o lume in care veganii nu sunt majoritari. Caut solutii. Oferiti-le cu blandete.

 

21 thoughts on “Cum iti cresti copiii cand tu esti vegana si tati nu…

  1. Prin aceleasi dileme am trecut si eu. Am mai scris intr-o postare, nu mananc carne de peste 35 de ani, cand aproape nimeni , cel putin putin in jurul meu, nu auzise de vegetarism. Am o fata de 20 de ani, dar pana pe la vreo 13 ani ea nu a stiut ca eu nu consum deloc carne. Tot din motive de neantalegere a celor din jur , am preferat sa o las pe ea sa aleaga. Cand ma nimeream la masa cu ea , ori tineam post, ori imi era rau de la fiere, si asa am dus-o ani buni pana a crescut si si-a dat seama ca eu nu mananc carne. Asta in conditiile in care eu gateam pentru familie in mod regulat cu carne. Neforțată vad ca incepe si ea sa elimine treptat carnea. Chiar i-a spus de Craciun nașului ei “Ca de ce trebuie să mai taie un porc cand se gaseste peste tot carne taiata?”Asa ca mai bine nu incercati sa impuneti nimanui nimic , lasați sa vina totul de la sine daca vine , daca nu , trebuie sa acceptam ca nu putem fi toți la fel !

    Liked by 2 people

    1. Mult succes, Marcela 🙂 Sper sa reusesti sa ai langa tine cat mai multi vegani 🙂 Este ceva cu adevarat inaltator sa fii langa oamenii care gandesc ca tine si iti impartasesc principiile 🙂

      Like

  2. Cunosc perfect sentimentul. Acum de sarbatori am fost judecata la masa de Craciun de ce nu mananc carne si vreau sa traiesc cu mancare de carton si ierburi. E foarte greu sa ii faci pe oameni sa inteleaga ca tu te simti mult mai bine cu un alt stil de viata pentru ca pana in momentul in care iei decizia sa nu mai mananci nimic ce provine de la animale ai fost ca si ei si nu vor putea sa te priveasca altfel. Am ajuns sa mi se spuna ca mananc prea multe legume. Nu mi-a venit sa cred, in conditiile in care unii parinti se chinuie ca ai lor copii sa manance macar cateva legume. Eu nu am impus fetitei stilul meu alimentar dar sunt convinsa ca exemplul dat de mine va avea o imfluenta pozitiva asupra ei si va stii pana la urma ce decizii sa ia. Copiii la scoala o judeca de ce nu are sadwichuri, ca isi pune mancare sanatoasa, neprocesata, fara mezeluri sau prajeli. O apreciez ca are taria sa le spuna ca fiecare are dreptul sa manance ce doreste. Multumesc ca mi-ai citit parerea. Numai bine

    Liked by 1 person

  3. Nu inteleg.Este vorba de ce spune doctorul in legatura cu fiica ta? Sau de ce stii tu ca ii face bine cu adevarat?Daca adopti stilul asta de viata sunt sigura ca esti mai informata decat doctorul tau, asa ca de ce sa il mai pui in calcul cand este cu siguranta mai sanatos sa ii dai copilului sa manance vegan decat carne.Carnea este un animal taiat, care a suferit si trecut printr-o trauma.Aceasta trauma se transmite in organismul celui care o mananca.Eu m-as mai gandi putin…oricum felicitari pentru blog 🙂

    Liked by 1 person

  4. Ma regasesc complet. Am o fetita de 3 ani si 6 luni,care nu a mancat carne niciodata,iubeste lactatele iar oua cand si cand adica mananca o luna doua dupa care urmeaza o pauza de vreo trei luni. Eu chiar i-Am oferit carne din aceleasi motive ca si tine numai ca ea nu a dorit sub nicio forma sa manance, nici macar supa fara carne nu ii place asa ca toti din familie au inteles ca nu poti forta un copil sa manance si s-au obisnuit cu ideea. Acceptarea acestui mod de viata a fost f dificila,de foarte multe ori eu fiind acuzata de felul ei de a fi(😲). Oricum ,eu cred ca parintii trebuie sa acorde o importanta deosebita alimentatiei copiilor lor vegani sau ne-vegani.

    Liked by 1 person

  5. Băiatul meu, de 9 ani, a decis în această vară că nu dorește să mănânce carne. În familia noastră nimeni nu este vegan. Cu toate acestea, el a luat o decizie pe care o susținut. Cred că fiecare din noi va lua această decizie atunci când se va simți pregătit. Cât despre medici și nutriționiști…Mare parte se înșeală fără a fi conștienți. Nu pot să îți recomand decât să ai răbdare cu cei din jur.

    Liked by 1 person

    1. Sper sa am rabdare si sper sa aiba si cei din jurul meu. Nu ma bazez 100% pe medici si nutritionisti dar ei sunt cei la care ma duc atunci cand bebelusul meu si fiica mea sunt bolnavi. Sper ca ambii mei copii sa ia decizia corecta cand vor fi pregatiti si sper ca sotul meu sa renunte definitiv la carne si produse de origine animala. Am rabdare multa fiindca stiu ca daca l-as grabi, mai rau as face. Multumesc pentru comentariu si numai bine! 🙂

      Like

  6. Va povestesc din experienta mea, trageti voi concluziile. Pe copilul number one l-am obligat pana 5 ani sa manance carne desi o scuipa, o tinea la masea, pe scurt era un chin. Am umblat pe la doctori din tratament in tratament, n-am iesit din cuvantul lor pana mi l-au diagnosticat ca astmatic si au vrut sa-i dau inhalator. Acolo m-am oprit cu ignoranta si am inceput sa studiez, sa citesc, sa invat, zi de zi, noapte de noapte. A venit copilul cu numarul 2, o fetita, mancacioasa rau, dar am ales sa nu-i dau carne, fiindca eram deja toti in familie vegetarieni. Pana la 2 ani a mancat totul crud si oua si lapte si branza, facuta numai in casa. Apoi s-a adaptat foarte repede la fierturi si fripturi incat si azi le prefera. Intre timp a venit si numarul 3, o alta minune de copil, pe care daca nu as fi insistat cu hrana moarta ar fi mancat numai hrana vie si ar fi fost vegan. Mananca oua de Pasti sau in vreo prajitura cand mergem in vizite, lapte nu, foarte rar branza, daca este branza adevarata si uneori cereale cu iaurt si miere. Cei 2 mai mici, 12, respectiv 10 ani n-au facut pana acum nici o amigdalita, bronsita, otita sau orice alta ita. aCel mic n-a avut medic de familie, nu mi l-a cantarit si masurat nimeni, n-a stiut nimeni cum il cresc, n-a primit nici un vaccin in afara celor de la spital la care n-am fost suficient de puternica sa ma opun, singura, n-a luat nici macar un nurofen la viata lui sau macar vreo betadina pe ranile de la genunchi, nimic. 🙂 Cel mare, datorita homeopatiei si alimentatiei bazate pe mult crud si vegan, de la 14 ani pana acum la 18 n-a mai facut nici o criza de astm. Donsoara a fost vaccinata pana la 2 ani si s-a vazut influenta asupra nervilor. Vaccinurile sint neurotoxice, am vazut clar cu ochii mei asa ca n-am nevoie de medici sa-mi explice cum trebuie sa cred in minciunile, dezinformarile si propaganda lor.
    Eu le-am aratat carcase de porci si le-am povestit cum se obtine carnea, insa nedorinta lor de a se hrani cu cadavre nu cred ca de acolo vine. Cum spuneam, al’ mic s-a nascut frugivor si oricat m-am straduit sa-l denaturez, pana la 3 ani n-a pus gura pe clatite, cartofi prajiti, nimic prajit. Parerea mea este ca asa s-au nascut. Number one, de rusine, cand a ajuns la liceu a avut o perioada in care iesea cu colegii la pizza si alte fast-food-uri cu carne, pana si-a dat seama ca incepe sa se imbolnaveasca si s-a oprit singur :). N-am impus nimic, fiecare mananca cum simte, dar ii multumesc lui Dumnezeu ca nu trebuie sa gatesc cu carne. Nici n-as face-o. Cine vrea sa se otraveasca, s-o faca la restaurant, nu la mine in casa. 🙂

    Liked by 1 person

      1. Cere carne, da-i carne, dar ai grija intre timp sa-i explici de ce e foarte nociva carnea, cum sintem noi construiti sa mancam in primul rand fructe, apoi legume si ceva cereale si cum corpul nostru nu poate metaboliza carnea in mod corespunzator pentru ca nu e prevazut sa faca asta si astfel in timp consumul de produse animale duce la boala.

        Like

    1. Multumesc pentru comentariu. Ma ajuta. Accentuez faptul ca imi doresc numai vegani in jurul meu :)) Dar lucrurile nu stau asa. La mine in familie toata lumea mananca multa carne. Sper sa imi aduc sotul pe drum cu mine, sa devina vegan 🙂
      Numai bine!

      Like

  7. Eu sunt lacto-vegetariana de 7 luni doar… in rest, cei din jurul mei (cei apropiati) nu concep mese fara carne si sunt foarte sceptici in ceea ce ma priveste! Discutii si dezbateri apar la tot pasul, parerile lor fiind contra meniului meu… Dar, asta e! Life goes on! 😀

    Like

  8. 1. Medicul pediatru. Este probabil roman si indoctrinat prost, a ramas al acelasi stadiu din secolul 19 cand se credea ca plantele nu au proteine sau ca nu au toti aminoacizii etc, probabil nu stie cate efecte negative are consumul de alimente de origine animala. Probabil doreste bani, nu cred ca il intereseaza sanatatea copilului. Probabil recomanda diferite suplimente, produse procesate ca sa fie asigurat de venit cateva decenii. Ma rezum doar la atat.
    2. Nu trebuie sa ii judeci pe non-vegani, trebuie sa le explici non-veganilor de ce nu este etic si sanatos. Nu trebuie sa fim victime, nu noi suntem victimele, animalele sunt! Ma rezul doar la atat aici.
    3. Nu trebuie sa le arati documentarile sangeroase cand ii pui la masa (lol, cu toate ca e o idee buna), le puteti viziona impreuna. “De ce nu este bun pentru ochi, dar este bun pentru stomac?”
    4. Ce faci atunci cand ai copii iar partenerul de viata nu este vegan? – Educi, explici, lucrati impreuna.
    5. As vrea sa am copii vegani fiindca eu cred in veganism. – Daca crezi in veganism, citesti tot ce inseamna despre veganism, inclusiv alimentatia si ai sa vezi ca organismul nu pierde nimic, din contra, castiga.
    6. In consecinta, ce ati face voi daca sunteti vegani si vreti sa va cresteti copiii vegani? Decizia mea? Sa imi cresc ambii copii non-vegani. – Este decizia ta  
    7. Probabil cand vor creste, o sa le fie greu sa mai manance legume si fructe crude fara carne sau lapte deoarece “nu au gust”. (Gustul obisnuit de mult ani).
    8. Este un subiect dificil, pentru ca il facem noi sa para dificil. In carne, lapte, oua nu este nimic “SUPRANATURAL” ca sa nu exista in alte alimente naturale, vii, integrale.

    Like

  9. Daca te ajuta cu ceva iti povestesc experienta mea pe scurt: ne-am mutat dintr-o tara unde mancam de toate dar bio, intr-o alta tara unde imi era extrem de greu sa gasesc carne bio. Asa am ajuns la vegetarianism. A durat totul cam doi ani (desi uneri mancam peste sau fructe de mare). M-am luptat mult cu copiii (aveau 3 si 5 ani) sa ii fac sa manance multe legume si fructe, dar fiind singuri intr-o tara staina, cel putin nu aveam acel permanent dezacord al rudelor legat de dieta noastra. Cu toata lupta mea, nu am reusit sa fac mare lucru, cel mic (acum are aproape 6 ani) e mare carnivor. Mananca cu pofta orice mancare cu carne. Asa ca am decis ca vreau sa ma asez la masa cu urlete si comentarii ca asta nu imi place, asta nu vreau…si rabdarea mea are niste limite…Mi se pare extrem de dificil sa pregatesc la o masa mancare pt mofturile fiecarui membru al familiei, astfel ca incerc sa aduc lucrurile la un numitor comun. Daca fac o supa cu carme, cea mare da carnea la o parte si cel mic mananca doar carnea. Am obosit sa mai impun si sa lupt, am incercat sa le ofer copiilor mancare sanatoasa si continui sa o fac. Dar cand vor iesi in afara casei vor proba si alte lucruri pe care eu nu le cumpar, dar incerc sa gasesc consolare in faptul ca sunt sanatosi. Cu schimbarea dietei am eliminat complet orice lapte animal (iar la gradinita Waldorf unde au mers copiii meniul este vegetarian si fara lapte de vaca, pt mine a contat mult!!) si astfel ca de trei ani cel pitic nu a mai facut nici macar o data otita. Da, racesc si ei ca orice persoana in sezonul rece, dar nu am avut complicatii, astfel ca ajutati de ceapa, ulei de susan, cimbru, etc am reusit sa ne recuperam.
    Eu admir curajul, rabdarea si acceptarea ta fata vis-a-vis de restul familiei tale care nu iti impartaseste ideile. Nu am indoieli de faptul ca esti constienta ca vei primi pe noul tau blog tot felul de comentarii care nu sunt decat un zumzet exprimat din convingeri subiective. Mult succes!

    Like

    1. Multumesc pentru sfaturi si incurajari! Fiica mea mananca si carne si trebuie sa recunosc ca ii place. Pur si simplu ii place gustul. Asta e. Si sotul meu probabil ca va mai manca si el carne iar eu voi lua lucrurile ca atare. Nu este imposibil dar este greu :)) Asta apropo de ce spui tu cand faci mancare, sa multumesti pe toata lumea. Eu mananc doar garnitura. Ei doi, sotul si fiica, mananca si carne langa garnitura. Dar mai greu cu garnitura…

      Asta incerc si eu acum, sa ii fac sa manance cat mai multe legume si fructe. Si sa le arat cat de gustoase sunt mancarurile fara carne. Le fac cat mai gustoase si aspectuoase. Muncesc mult in bucatarie 🙂 Daca ar vedea cineva cat suflet pun in mancarea asta, ar zice ca sunt nebuna :)) Dar vreau sa le arat cat de buna este mancarea fara carne si lactate. Si uneori ii surprind 🙂 Asta ma bucura mult.

      Stiu ca voi primi tot felul de comentarii pe blog 🙂 Ma astept la ele. Le voi trata cat mai diplomat posibil si o sa imi aleg “luptele” in care ma implic pentru ca energia mea si timpul meu sunt destul de importante. Fiica mea este la scoala si cere mult timp. Si fiul meu abia a facut 4 luni si cere si mai mult timp 🙂

      Iti multumesc atat de mult pentru comentariul tau! Mi-ai inseninat ziua si m-ai facut sa imi promit ca nu o sa pun la suflet toate comentariile rautacioase 🙂

      Like

  10. Exact in aceiasi situatie sunt si eu. Sotul si fiica mea (2 ani jumate) mananca carne, toata familia mea e mega carnivora (replica lor “cea mai buna leguma e carnea”), in schimb eu una nu fortez nota, nu ma scuz in fata ficei mele de ce nu mananc carne, ii spun adevarul (cat intelege ea, dar nu renunt), tot timpul ii povestesc despre animale ca despre oricare alta fiinta de pe pamant, la fel si noi (decizie luata impreuna cu sotul meu) nu o voi supune pe fiica mea la macelarirea porcului, vitelului etc. Eu am fost traumatizata in copilarie pentru ca iubeam foarte mult animalele, ajungeau sa fie cele mai bune prietene ale mele, apoi in preajma sarbatorilor si nu numai trebuia sa asist la taierea lor, era cel mai oribil lucru. Asta vreau eu sa schimb pentru fiica mea. Iar faptul ca mananca sau nu carne sau orice alta proteina de origine animala e alta problema, incerc pe cat posibil sa o intrept pentru o viata mai sanatoasa, cand va fi in masura sa aleaga singura lucru asta, am incredere in ea ca o va face! Cand va simti ea nevoia

    Liked by 1 person

    1. Sunt total de acord cu tine. Chiar sunt in aceeasi situatie ca si tine. Si tot asta vreau si eu pentru moment, sa manance cat mai sanatos. Cred ca va lua cea mai buna decizie cand va fi in masura sa decida 🙂 Multumesc pentru comentariu 🙂

      Liked by 1 person

Leave a Reply

