Gallery

Diferente intre vegani si vegetarieni. Veganii pot manca si cartofi prajiti?


Multi nu stiu diferenta dintre vegani si vegetarieni. De la bun inceput punctez ca niciunul nu face parte din nicio secta :)))) Foarte des sunt intrebata daca tine de religie faptul ca sunt vegana. Ei bine, nu sunt foarte religioasa de felul meu. Ma rog la univers de cele mai multe ori. Ingenunchez seara langa patul fiicei mele si ma uit la fiul meu ca la cea mai minunata icoana cu putinta.

dsc_0423

Sa trecem la subiect. Ce difera intre un vegan si un vegetarian?

Veganismul este mai curand un stil de viata intretinut de principii etice: sa nu facem rau animalelor si atunci nu le exploatam. Veganii nu consuma nimic de origine animala, nici miere, nici nu folosesc blana, lana, piele de animal, posete din piele de crocodil samd.

Vegetarianismul este mai curand o dieta insa nu inseamna ca vegetarienii nu tin la principii etice, intr-o anumita masura: bunastarea animalelor, protejarea mediului. Unii vegetarieni consuma miere si folosesc si piele, matase samd. Asadar sunt cateva principii etice pe care nu le adreseaza toti vegetarienii. Ideea de baza este sa le dea atentie si acestora, nefiind mai putin importante.

Exista 2 tipuri de vegani: raw-vegani si vegani care mananca si copt, innabusit, fiert, prajit 🙂

Exista mai multe tipuri de vegetarieni: ovo-vegetarieni, lacto-vegetarieni, ovo-lacto-vegetarieni, pescarieni (mananca si peste), flexitarieni (vegetarieni part-time) si vegetarieni completi. Cei completi sunt ca si veganii doar ca mai consuma miere si poarta haine de piele. Asta nu inseamna ca si poarta. Nu am intalnit niciodata vegetarian care sa poarte articole vestimentare din piele naturala, blana samd. Faza cu mierea este discutabila si stiu vegetarieni care consuma miere fara stres. In acelasi timp, veganii nu consuma miere sub nicio forma.

Vegani sunt si cei care mananca cartofi prajiti🙂 Doar ca nu sunt 100% sanatosi si nici nu sunt raw-vegani. Dar tot vegani sunt fiindca cartofii prajiti sunt vegetale. Asta daca nu au fost prajiti in untura 😐

Evident, foarte des putem descoperi vegani mai putin sanatosi decat vegetarienii. Conteaza ce mananci. Si un vegetarian care consuma si iaurt poate sa fie de o mie de ori mai sanatos decat un vegan care nu consuma nici macar miere si totusi bea suc acidulat zilnic si mananca de 5 ori pe saptamana burgeri vegetali cu cartofi prajiti. Lucrurile sunt chiar simple.

Nu judecati omul, indiferent ca este vegan, vegetarian sau omni. Chiar nu este cazul. Fiecare are drumul sau. Nici noi nu am fost vegani dintotdeauna. Ne-a venit momentul atunci cand a fost sclipirea angelica de care aveam nevoie. Si nu cred ca exista vegan care sa mai poata da inapoi pentru ca viata ca vegan nu se compara cu nimic. Dar pana acolo, unii oameni mai au putin de asteptat.

Cum e cu vegetarienii si etica? Simplu. Ei urmeaza o dieta pe baza de plante dar cred cu tarie ca la mijloc este si etica. Nu cred ca exista vegetarian care sa nu aiba grija de principiile pe care le are si un vegan. Dar vegetarianul nu le duce pana la capat pe toate, doar pe unele. Asta nu il face decat un vegan incomplet. Zic eu… Este in curs de finisaj 🙂

Eu am fost ovo-lacto-vegetariana si decizia a fost luata pentru animale doar ca nu am adresat toate principiile etice existente. Am taiat consumul de carne dar am ignorat restul. Am continuat sa mananc iaurt si branza pentru ca mi-a fost teama sa renunt dintr-odata la alimentatia pe care am avut-o timp de 20 de ani. A fost teama si lipsa de documentare. Dar am stiut ca voi renunta, insa in ritmul meu. In timp, am inteles ca teama mea nu este deloc fondata. Pot sa traiesc fara iaurt si branza. Se poate trai fara iaurt si branza si oua foarte bine. Veganii sunt exemplul viu.

Cred cu tarie ca vegetarianismul este, de cele mai multe ori, doar o punte catre veganism.

Sa aveti succes in tot ce faceti!

Leave a Reply

