Gallery

Interviu cu medicul Corina-Aurelia Zugravu, Profesor in Nutritie si Siguranta Alimentara la Carol Davila


Preda Nutritie si Siguranta Alimentara la Universitatea Carol Davila. Este vegana si in cazul in care as vrea sa stiu ceva despre alimentatie, la ea as merge.

A absolvit Facultatea de Medicina Generala a UMF Carol Davila Bucuresti. E medic primar in Nutritie si Igiena Alimentatiei. De asemenea, este lector in cadrul UMF Carol Davila si membru al echipei de cercetari al Institutului de Sanatate Publica Bucuresti.

A elaborat numeroase studii in domeniul nutritiei si detine informatiile de care noi avem nevoie pentru a ne pastra sanatatea si vitalitatea.

Cateva intrebari la care medicul Corina-Aurelia Zugravu a acceptat sa raspunda:

  1. Recomandati stilul de viata vegan ca fiind superior celui vegetarian si celui non-vegan?

Corina-Aurelia Zugravu: Sigur pentru mine asa a fost. In ciuda a ceea ce cred unii, am adoptat acest stil de viata exclusiv din motive etice, dar sunt convinsa ca alimentatia vegana, corect planificata, aduce nenumarate avantaje si din punct de vedere al sanatatii.

2. Ce parere aveti despre raw-veganism?

Corina-Aurelia Zugravu: Desi cunosc persoane care pe perioade diferite de timp au fost raw vegane, nu cred ca exista motive hotaratoare de a fi exclusiv raw pe viata.

Din contra, este extrem de dificil sa iti asiguri nutrientii esentiali intr-o cantitate suficienta. Tratamentele termice (desigur, nu foarte intense sau prelungite) isi au si ele rolul lor, usureaza digestia si absorbtia, amelioreaza calitatile organoleptice ale mancarurilor, omoara eventualele microorganisme patogene.

Deci o combinatie de raw cu tratat termic este, cred eu, cea mai judicioasa forma de alimentatie pe termen lung.

3. Ce alimente si combinatii culinare ne ingrasa si ne imbolnavesc cel mai des?

Corina-Aurelia Zugravu: Nu as arunca anatema pe un produs sau pe o combinatie anume, dar e clar ca alimentele grase de origine animala, mai ales cele intens procesate cum sunt multe mezelurile, consumate in exces, ca si deficitul de fructe, legume si cereale integrale pot purta vina unui mare numar de imbolnaviri din categoria celor pe care le numim boli necomunicabile (diabet, boli cardio-vasculare).

Am citit recent cateva cifre, se spune ca pe plan mondial, in 2013, 5,6 mil de morti premature ar fi putut fi evitate daca s-ar fi consumat macar 500 g de fructe zilnic, sau 7,8 mil, daca s-ar fi mancat macar 800 g de legume pe zi. Sigur, sunt doar statistici, dar….

4. Ce alimente nu va lipsesc din bucatarie?

Corina-Aurelia Zugravu: Am o cutie enorma plina cu toate felurile de leguminoase, linte, fasole, naut, bob din care am grija sa mananc macar o portie in fiecare zi. Imi fac si lapte sau iaurt de soia (cand nu am timp, cumpar) pe care le mananc cu diferite soiuri de cereale integrale, seminte de chia, nuci, fructe uscate. In frigider este mereu tofu, iar in congelator am mereu legume si chiar fructe, pentru sezoanele sau situatiile in care sunt deficitare cele proaspete.

Inca ceva: am vreo 2-3 cutiute cu diverse mirodenii si ori de cate ori aflu de ceva nou, achizitionez. Nu numai ca cele mai multe sunt si sanatoase, dar ajuta la a da o savoare aparte mancarurilor vegane.

5. Ce suplimente nutritive recomandati veganilor?

Corina-Aurelia Zugravu: Obligatoriu B12 ca atare (nu din alge sau alte nazbatii), iarna niste vitamina D si pentru veganii mai…copti, un supliment cu calciu si unul cu omega 3 (exista si forme vegane). Daca nu fac foarte mult efort fizic, deci daca nu au nevoie de multe calorii, le-ar putea fi greu sa isi asigure si necesarul de proteine.

Deci asa, ca o asigurare, un supliment de proteine (soia, canepa, mazare, etc) poate fi util. Dar dincolo de orice, B12.

6. Ce opinie aveti despre ideea de a creste copiii vegani? De la ce varsta ati fi de acord cu aceasta decizie?

Corina-Aurelia Zugravu: Se poate. Nu este usor, dar se poate chiar de la inceput (inceput care este la diversificare, dupa ce copilul incepe sa primeasca si altceva decat lapte de san). Exista multe exemple de copilasi care au crescut asa si sunt cat se poate de sanatosi. Spuneam insa ca nu e usor, pentru ca trebuie planificat extrem de corect si trebuie tinut seama de faptul ca mancarea noastra are multe fibre care pot fi daunatoare unui mititel si ii pot scadea absorbtia nutrientilor esentiali.

Dar exista programe nutritionale dupa care ne putem inspira, ca atare nu e chiar asa de dificil precum pare la prima vedere. Pentru un parinte ceva mai ocupat si mai putin dispus sa socoteasca zilnic ce a mancat sau nu copilasul sau pentru un parinte mai…presat de anturaj, cred ca lacto-ovo pana la 2 ani ar fi un compromis rezonabil.

In orice alternativa, atentie la suplimentare si la folosirea de alimente fortificate. Copiii mici au necesitati mari.

7. Ce parere aveti despre dieta sanatoasa fara sport? Se poate sa duci o viata sanatoasa fara sport?

Corina-Aurelia Zugravu: Categoric nu. Cred ca ar fi mai bine sa nu folosim termenul sport, ca se sperie lumea si poate intelege ca trebuie musai sa alergi maratonul in fiecare weekend. Orice forma de miscare este buna, de la renuntarea la masina, in favoarea mersului pe jos, la frecventarea unor cursuri de dans.

Dar fara asa ceva ajungem sa ne negam ceva care este inscris in codul genetic…omul nu este facut pentru trai sedentar si lipsa de miscare il ucide.

Mai multe informatii despre dna Corina-Aurelia Zugravu puteti afla pe LinkedIn, aici.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s