Gallery

Interview cu nutritionistul Cristina Draghici. Despre nutritie, veganism, ayurveda si slabitul inteligent


Cu specializari in domeniul nutritiei, Cristina Draghici este unul dintre cei mai cunoscuti consilieri nutritionisti axati pe veganism din Romania. Asta inseamna ca mananca vegan si foarte sanatos, lucru care o face sa fie solicitata de catre numeroase persoane, pentru consultatii sau in cadrul evenimentelor de profil.

Sa stii sa te hranesti sanatos nu a fost niciodata simplu, cu atat mai mult cu cat informatiile corecte nu ne sunt intotdeauna la indemana. Si sa fii vegan nu a fost niciodata sinonim cu a fi sanatos in mod automat.

Scolita in Romania si in Milano, Cristina Draghici aduce cu ea un bagaj impresionant de informatii esentiale pentru a intelege cum sa ne hranim sanatos, cum sa ne pastram corpul tanar si plin de vitalitate si cum sa ne ferim de boli si afectiuni.

Iata cateva intrebari la care consilierul nutritionist Cristina Draghici a acceptat sa raspunda:


Maria de la Vegantini: De ce ai ales stilul de viata vegan si de ce l-ai recomanda persoanelor dragi?


Nutritionist Cristina Draghici: 
Este o poveste lunga si frumoasa care a inceput in urma cu mai bine de patru ani, initial ca o provocare in contextul unui trend din perioada aceea. Pe parcusul anilor am inceput insa sa aprofundez stilul de viata vegan si sa integrez valori noi si perspective diferite si ma refer aici la a fi preocupata sa am si sa promovez o stare mai buna de sanatate, sa am un respect sporit fata de mediul inconjurator si viata, fata de propria mea fiinta si fata de tot ceea ce are constiinta, incluzand aici animalele.

Am ajuns sa inteleg ca pentru unii dintre noi anumite asa zise ‘necesitati’ sunt de fapt niste mofturi trecatoare. Omul are nevoie de foarte putin ca sa traiasca si sa fie fericit, eu cred ca este important ca el sa aleaga intelept si sa gaseasca o cale in armonie cu legile vietii si sa daruiasca iubire in tot ce face. Din acest motiv consider ca stilul de viata vegan este cel mai aproape de starea fiintei umane armonioase si mi-as dori ca oamenii sa inteleaga aceasta viziune si apoi sa faca o astfel de schimbare in viata lor.

Maria de la Vegantini: Ce este stilul de viata holistic? Cum ai descrie aceasta notiune pentru cei care inca nu fac legatura intre suflet, minte, organism ca tot unitar?

Nutritionist Cristina Draghici: Pentru mine ideea de viata holistica este fidel reprezentata de filosofiile orientale si in mod particular de viziunea medicinei orientale numita Ayurveda. Aceasta frumoasa stiinta are o vechime milenara si te invata arta de a-ti armoniza viata in toate aspectele ei.
AYUR inseamna ‘cata viata ai’ iar VEDA inseamna ‘intelepciune’ sau ‘stiinta’.

Prin urmare ea este o adevarata stiinta a vietii si integreaza atat mintea, corpul cat si sufletul. Omul ar trebui sa aspire sa aiba o minte clara, limpede, un corp sanatos fara toxine si un suflet curat, impacat cu el insusi. Toate aceste aspecte sunt legate intre ele si se influenteaza reciproc.

Maria de la Vegantini: Cum iti incepi ziua? Ce alimente ajung cel mai des pe farfuria ta la micul dejun?

Nutritionist Cristina Draghici: Imi place aceasta intrebare. Eu personal imi incep ziua cu exprimarea unei stari de recunostiinta si multumire pentru noua zi, pentru faptul ca sunt sanatoasa si am prilejul de a zambi, de a iubi si de a darui celorlalti tot ceea ce sunt atunci inspirata.

Din punct de vedere alimentar incep ziua intotdeauna cu un pahar mare de apa usor calduta la care adaug lamaie sau eventual incep cu un pahar de kombucha sau apa de cocos. Astept apoi 20 de minute si dupa aceasta beau un suc de fructe si legume la care adaug condimente sau superalimente care au proprietati detoxifiante si alcalinizante. Pana la ora 11 nu consum nimic sub forma de hrana solida.

Alimentele mele preferate sunt: ananasul, merele, lamaile, patrunjelul, varza kale, vlastari dar si maca, turmeric, scortisoara si multe altele pe care urmaresc sa le diversific zilnic.

Maria de la Vegantini: De unde vin bolile si afectiunile? Cat de mult conteaza hrana si miscarea pentru a le invinge? Cat de mult conteaza gandirea pozitiva si iubirea fata de sine si fata de cei din jur?

Nutritionist Cristina Draghici: Bolile si afectiunile pornesc in primul rand de la obiceiurile noastre proaste asa cum sunt alimentatia gresita si atitudinile dizarmonioase, cum ar fi orgoliile, egoismul sau lipsa iubirii, faptul ca nu mai stim sa ne bucuram, ca nu suntem constienti de resursele noastre propri pe care le avem la dispozitie si de faptul ca nu manifestam cu adevarat puterea noastra innascuta de transformare (sa ne vindecam prin iubire si credinta). Miscarea are un rol foarte important in pastrarea sanatatii si armoniei noastre si ar trebui facuta zilnic pentru ca ea ne ajuta sa ne reconectam cu fiinta noastra, cu corpul fizic si ritmurile lui. Orele petrecute in natura, anumite forme de yoga, mersul la sala, pilates, inotul si orice alte tipuri de activitati sistematizate sunt foarte pretioase.

Un alt aspect care este neglijat este legatura cu propria persoana, faptul ca gradual ajungem sa ne indepartam din ce in ce mai mult de fiinta noastra profunda, adevarata. Din nefericire nu mai recunoastem impulsurile naturale ale organismului si nu mai stim cand ne este foame sau sete. Multe boli pleaca si de la faptul ca nu iertam si nu ne iertam si ajungem sa caram resentimente cu noi ani de zile. In loc sa iubim si sa ne iubim facem adeseori alegeri egoiste si astfel ‘colectam’ tot felul de boli, pentru ca nu privim in jurul nostru prin ochii iubirii, printr-o atitudine deschisa.

Maria de la Vegantini: In munca ta imbini foarte mult stiinta Ayurveda cu nutritia vegana. Ce legatura exista intre cele doua si cum ti-a schimbat acest lucru felul in care te hranesti?

Nutritionist Cristina Draghici: Da, am avut privilegiul sa cunosc chiar in India medici ayurvedisti si asta a fost fascinant. Am vazut cum poti armoniza din punct de vedere al acestei stiinte milenare Ayurveda, intr-un mod holistic, propria ta fiinta cu toate aspectele vietii.

Cum mi-a schimbat viata? Am inteles niste principii universale cum le pot aplica la modul concret. Iti spun doar ca un aliment sanatos la modul general, cum ar fi avocado poate fi foarte potrivit pentru un tip de persoana si nepotrivit pentru altul, cum este de exemplu tipologia mea. Ayurveda a avut un impact important asupra mea si m-a ajutat sa inteleg ce tipuri de alimente sunt compatibile cu structura mea.

Am inteles, de exemplu ca hrana noastra poate fi clasificata din punct de vedere al efectelor in mai multe feluri. Astfel avem hrana care are calitatea de rece predominant, sau fierbinte etc. In cazul meu hrana care are predominat calitatea de rece (anumite alimente raw vegane) nu este potrivita pentru tipologia mea, decat in anumite conditii. Am invatat sa fac alegeri inteligente care sa sustina functiile corpului meu, cum ar fi digestia.

Acum sunt atenta chiar si la temperatura apei pe care o beau sau la tipul alimentelor potrivite pentru mine si la modul cum le gatesc. Astazi consum in masura in care pot doar alimente furnizate de natura, cat mai putin procesate (in starea lor cat mai pura) si proaspete.

Maria de la Vegantini: Care sunt cele mai rele combinatii culinare?

Nutritionist Cristina Draghici: Exista cateva reguli simple pe care le avem in vedere cand asociem alimente. Nu se asociaza carbohidrati cu proteine, fructele se combina de regula separat si nu cu alte alimente, la fel si dulciurile sau deserturile. Se vor evita prajelile, alimentele gatite un timp indelungat la care s-au distrus majoritatea nutrientilor. Si drojdia trebuie de asemenea evitata pentru ca nu este un aliment natural asa cum este maiaua.

Cea mai nepotrivita combinatie are in viziunea mea legatura in primul rand cu atitudinea noastra sau cu relatia pe care o avem cu hrana. Hrana trebuie privita cu respect, cu iubire si trebuie sa cream un raport frumos, sa alchimizam si sa ne ascultam corpul, sa mancam atunci cand ne este foame, sa ne hidratam suficient si sa fim constienti si prezenti atunci cand ne hranim.

Sa alocam timp meselor nu sa mancam pe fuga, cu ochii la tv, pc sau vorbind la telefon. Masa este un prilej de bucurie si trebuie sa fim recunoscatori pentru hrana noastra zilnica, sa o binecuvantam si daca se poate sa ne inconjuram cu oameni dragi mai ales la masa si sa daruim hrana din prea plinul nostru.

Acestea sunt in general cateva reguli care ar fi util sa le respectam, dar e bine sa adaptam totul in functie de context si de tipologia fiecarei persoane. Este important sa ne respectam corpul chiar daca avem o digestie buna pentru ca in timp capacitatea sistemului digestiv poate scadea datorita erorilor alimentare.

Maria de la Vegantini: Cu ce iti inchei ziua? Ce idei de cina ai recomanda unui vegan?

Nutritionist Cristina Draghici: Am retinut cu drag expresia unuia dintre profesoarele de la cursul de nutritie si incerc sa o folosesc cu intelepciune – ‘Masa de seara trebuie sa fie masa saracului’. Asta inseamna ca trebuie sa consumam o cantitate de hrana cat sa incapa in doua manute si sa contina alimente cu densitate mica. Dar vreau sa explic mai intai de ce, in timpul digestiei tot sangele se concentreaza in partea abdominala, pentru realizarea unei digestii optime. Ceea ce inseamna ca daca consumam o cantitate de hrana mare si alimente care ingreuneaza si lungesc timpul de digestie, sangele se concentreaza foarte mult in zona abdominala si nu isi mai face ‘treaba’ in detrimentul altor functii sau parti ale corpului asa cum trebuie.

Idei de cina: salata cu multe legume, vlastari si jumatate de avocado; sfecla coapta; supa de mazare sau alte supe fara cartofi; salata cu legume la aburi (broccoli, conopida); gazpacho; legume la gratar; varza inabusita cu condimente; spanac; putin hummus; sticks din legume si salata cu mult patrunjel: legume inabusite cu ghimbir si alte ierburi sau uneori inchei seara cu cate un suc de ananas si ghimbir (arde grasimile).

Maria de la Vegantini: Ce alimente preferate nu lipsesc niciodata din bucataria ta?

Nutritionist Cristina Draghici: O intrebare provocatoare 🙂 Bucataria mea e plina de tot felul de alimente mai ales ca prin prisma jobului meu testez multe produse: superalimente, condimente si multe ingrediente de a dreptul magice. De asemenea calatoresc destul de mult si aduc cam tot ce gasesc specific  si autohton din alte tari, de pe mai multe continente.

Dar ca sa raspund la intrebare folosesc destul de des uleiul de cocos, uleiul de masline pe care il cumpar intotdeauna de la producatori, ghimbirul, maca, triphala (este un concentrat de 3 plante din medicina ayurvedica, care ajuta in procesul de digestie si curata sangele), scortisoara, fructe diverse aproape zilnic, legume si verdeturi proaspete.

Maria de la Vegantini: Ce alimente recomanzi persoanelor care doresc mai multa energie in timpul zilei?

Nutritionist Cristina Draghici: Recomand intotdeauna alimentele locale in primul rand si in mod exceptional unele alimente (superalimente) care au o eficacitate foarte buna, chiar daca provin din alte tari. Un aspect important referitor la energie este legat de obiceiurile zilnice si mai ales de programul de somn. Ultima masa trebuie sa se ia cu minim 2-3h inainte de somn si sa fie una usoara, astfel sa putem avea un somn regenerant.

Un alt aspect foarte important pentru cresterea nivelului de energie ar fi realizarea catorva exercitii de respiratie/ inspiratie profunda dimineata (prin expiratie se elimina toxinele si cu o vizualizare adecvata se pot elimina si gandurile negative). Ca si alimente: guarana ajuta la mentinerea unui bun nivel de energie, bananele, portocalele, migdalele ajuta in plus la mentinerea unei focalizari mentale pe parcursul intregii zile.

Cerealele integrale sunt o buna alegere pentru consum la fel semintele de chia, ceaiul verde, afinele, ciocolata neagra sau boabele de cacao crude si sa nu uitam multa sau suficienta apa pura de izvor. Un bun nivel de hidratare mentine functiile intregului organism la nivel optim pe parcursul intregii zile.

Maria de la Vegantini: Sunt din ce in ce mai multi oameni care doresc sa devina vegani. Ce sfaturi le poti oferi pentru o tranzitie usoara de la stilul de viata non-vegan la cel vegan?

Nutritionist Cristina Draghici: Sa fie deschisi si blanzi cu ei, sa aiba rabdare si sa isi asculte corpul. Organismul  are un mecanism foarte complex de autoreglare si el ne ghideaza spre cele mai bune alegeri. Daca nu reusim totusi sa avem o buna conexiune cu noi este bine sa cerem sfatul unui specialist sau sa ne documentam foarte bine din surse autorizate. Sa renuntam la diferite tipuri de alimente atunci cand simtim ca nu ne fac bine, sa nu fortam nimic, sa nu ne simtim frustati daca corpul nostru isi activeaza propriile lui ritmuri si procese.

Maria de la Vegantini: Intampini vreodata greutati in viata de zi cu zi, fiind vegana? 

Nutritionist Cristina Draghici: E o intrebare interesanta. Nu pot sa spun ca intampin dificultati legate de faptul ca eu sunt vegana si majoritatea nu, pentru simplu faptul ca prefer sa nu ii judec pe ceilalti referitor la alegerile lor si sa-i accept asa cum sunt cei pe care ii intalnesc. Personal nu incerc sa schimb pe nimeni si nici nu ma scandalizez daca oamenii nu inteleg alegerile mele. Am insa o atitudine deschisa.

Chiar si parintii mei pe care ii iubesc enorm au alegeri diferite fata de ale mele si nu sunt convinsa ca inteleg in totalitate modul de viata pe care eu l-am imbratisat si totusi ne respectam reciproc faptul ca suntem diferiti nu doar ca generatie ci si ca filosofie de viata.

Legat de restaurante, am demarat la un moment dat un proiect foarte drag mie, proiectul Healthy Bloggers, care presupune sa vizitez o serie de restaurante in principal din Bucuresti si sa semnalez faptul ca oamenii isi doresc sa beneficieze si de alternative vegane la meniul avut la dispozitie. A fost practic o campanie de constientizare adresata managerilor de restaurante astfel incat sa inteleaga faptul ca pot avea beneficii si ei si clientii lor daca ofera si retete vegane in meniu indiferent de specificul restaurantului. Totusi experienta m-a invatat ca atunci cand calatoresc sa am grija sa imi iau provizii de hrana vegana in gentuta mea astfel incat sa nu am surprize.

Maria de la Vegantini: Numeste cateva boli si afectiuni care crezi cu tarie ca pot fi vindecate sau ameliorate prin stilul de viata vegan.

Nutritionist Cristina Draghici: E un subiect destul de vast si nu poate fi tratat rapid aici. Practic toata fiinta noastra este influentata de alimentatia noastra. Principalele afectiuni care pot fi ameliorate sau vindecate complet printr-un regim vegan sunt afectiunile ce tin in primul rand de sistemul nostru digestiv, dar si de sistemul circulator si de sistemul imunitar etc.

De exemplu problemele de tranzit intestinal, de constipatie, de carente de vitamine si minerale, de imunitate  pot fi rezolvate foarte usor printr-o alimentatie adecvata. E important sa intelegem ca boala in sine este un important mesager care ne transmite ca ceva facem gresit, dizarmonios.

Practic simptomele, starile de disconfort, durerile care apar nu sunt inamicii nostri, ci acei mesageri care ne avertizeaza ca ceva nu este armonios in viata noastra. Depresiile tin si de faptul ca nu acceptam anumite lucruri, ci ne luptam cu ele sau faptul ca nu ne iubim suficient, nu ne pretuim, nu ne iertam si nu ii iertam pe ceilalti. Viata armonioasa e ca o curgere armonioasa.

Acum sunt convinsa mai mult ca niciodata ca prin emotiile vii si armonioase, prin gandurile frumoase plantate in mintea noastra si udate zilnic si dublate de o convingere launtrica ferma si de o credinta cat mai puternica in procesul de vindecare, aproape orice boala dobandita si nu innascuta se poate vindeca in timp.

Maria de la Vegantini: Ce carti de nutritie si terapie recomanzi celor care doresc sa afle mai multe despre propriul organism si sanatate?

Nutritionist Cristina Draghici: Dintre cartile care m-au inspirat pe mine se afla, deja faimoasa carte ‘Studiul China’, Marele dictionar al bolilor si afectiunilor (Jacques Martel), The Ayurveda Encyclopedia si multe altele.

Maria de la Vegantini: Ce carti ne recomanzi pentru a afla mai multe despre beneficiile gandirii pozitive?

Nutritionist Cristina Draghici: ‘Puterea extraordinara a subconstientului tau’ , ‘Sentimentele ingropate de vii nu mor niciodata’, ‘Conversatii cu Dumnezeu’, ‘Living with the Himalayan Masters’, documentarul ‘Cele 7 oglinzi eseniene’.

Maria de la Vegantini: De ce nu slabim desi suntem vegani? Cunosc multe persoane care se lovesc de aceasta problema. Ce ne ingrasa?

Nutritionist Cristina Draghici: Nu slabim in primul rand pentru ca nu avem o relatie sanatoasa cu mancarea, ca ne simtim vinovati dupa ce mancam, ca mancam in graba, fara sa constientizam ce facem, actul de a manca, calitatea hranei si ca nu punem energie pozitiva atunci cand gatim.

Asocierile alimentare nepotrivite si prelucrarea acestora in exces conduce la pierderea masiva a nutrientilor sau la slaba lor asimilare. Adecvarea este cheia armonizarii. Este foarte important sa consumam alimente de sezon si sa le consumam pe unele gatite iar pe altele crude in functie de tipologia si nevoile noastre.

E salutar sa avem o constanta, un orar in luarea meselor. Hidratarea este un alt element cheie – apa este de preferat sa nu se consume in timpul meselor, pentru ca se amesteca cu sucurile gastrice, le dilueaza si lungesc timpii de digestie .

Maria de la Vegantini: Exista alimente care sa arda grasimile, sa accelereze slabitul?

Nutritionist Cristina Draghici: Ayurveda vine in sprijinul nostru si ne ofera o multime de informatii legate de aceasta tema si avem indicatii cu privire la alimente care accelereaza focul digestiv si o categorie o reprezinta condimentele cum ar fi: ghimbirul, ardeiul iute, cardamonul sau cum aminteam mai sus, suplimentul ayurvedic Triphala. De asemenea, alimente cu calorii negative.

Ce inseamna asta? Ca anumite tipuri de alimente necesita mai multe calorii pentru a fi digerate, decat aportul pe care il aduc ele insele (ex broccoli, varza, merele). Sunt fantastice in dieta noastra si alimentele alcaline, care sustin procesul digestiv.

Maria de la Vegantini: Ce sfaturi ne poti oferi pentru a gandi pozitiv mai mult, mai des in timpul zilei? Sunt numeroase persoane care sa lasa distrase usor si care aluneca pe o panta negativista.

Nutritionist Cristina Draghici: E important sa incepem ziua cu o stare buna. De aceea inca de dimineata cand mintea inca nu e agitata de toate problemele de peste zi putem sa folosim acest moment formuland sugestii benefice, care sa ne creasca increderea in sine sau sa ne imbunatateasca imaginea de sine. Eu personal incep ziua multumind pentru tot ce primesc frumos de la viata, pentru sanatatea pe care o am, pentru iubirea ce o simt, pentru toate binecuvantariile din viata mea.

De asemenea cateva exercitii de respiratie profunda sau unele tipuri de meditatie te pot ajuta sa iti armonizezi gandurile, sa poti fi mai organizat si mai eficient.

Pe parcursul zilei, cand esti pe pilot automat este bine sa te concentrezi pe respiratie, sa simti cum respiri (preferabil pe nas) si sa iti imaginezi cum concentrezi energia in jurul inimii. Poti simti cum emani un camp de iubire in jurul tau, sa zambesti si sa-ti aduci aminte de natura ta spirituala luminoasa. Zambeste-ti, iubeste-te si daruieste lumii tot ce ai tu mai frumos!

Maria de la Vegantini: Ce sfaturi poti oferi celor care doresc sa slabeasca sanatos si inteligent?

Nutritionist Cristina DraghiciIn primul rand este foarte important sa ne cunoastem si sa fim bine conectati la propria fiinta, sa stim cand ne este foame, cand ne este cu adevarat sete si sa ne tratam corpul ca respect ca pe un templu divin. Este esential sa ne ascultam corpul si sa ne cunoastem cat mai in profunzime. Sa nu uitam sa ne hidratam corect (sa bem apa cat mai pura, alcalina) inainte de masa, sa nu mancam tarziu oferind astfel ocazia corpului nostru sa se regenereze pe timpul noptii, sa ne hranim cu alimente din natura, gatite simplu si impregnate cu iubire.

E bine sa avem o atitudine de acceptare si deschidere fata de cei din jurul nostru, sa fim constienti si prezenti atunci cand luam masa si sa avem un raport armonios cu hrana (sa iubim hrana si propria fiinta).

Eu consider ca cel mai bine e sa mancam numai dupa ce ne-am hidratat adecvat si atunci cand ne este cu adevarat foame, nu cand avem pofte nesanatoase sau din convenienta pentru ca suntem la o masa si toti consuma un anumit aliment sa zicem. O zi de post negru din cand in cand (adica post doar cu apa plata) este binevenita si da corpului nostru prilejul sa se purifice si sa se restarteze. Cel mai pretios sfat este sa fii atent si sa iti asculti corpul si astfel sa activezi mecanismele si procesele lui inteligente care asigura atingerea echilibrului dorit.

Pe Cristina Draghici o puteti gasi pe pagina blogului ei, precum si pe pagina ei de Facebook.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s