Gallery

Interview cu Haplea Fructaliu: Despre raw-veganism si nutritie echilibrata cu cel mai nomad frugivor din Romania


Frugivor de aproape 6 ani, muzician, calator profesionist, tata mandru, vegan super informat in domeniul nutritionismului, influencer de top in domeniul veganismului in Romania.

Practic, daca esti vegan, de Haplea Fructaliu trebuie sa fi auzit si sigur ai citit din balariile, la propriu, pe care le insira pe unul dintre cele mai iubite site-uri din domeniu, hapleafructaliu.info.

Sud Estul Asiei, refugiul Buddhist de la Suan Mokkh, sudul Frantei, insulele din Oceanul Indian, Mauritius, Reunion, Seychelles si Sri Lanka se numara printre locatiile pe care Haplea Fructaliu le-a vizitat sau unde chiar a locuit pentru perioade lungi de timp. De aici si din cartile de nutritie consultate, cel mai cunoscut frugivor din Romania a invatat cateva lectii valoroase despre un stil de viata cat mai natural si sanatos.

Vegantini are onoarea sa ii adreseze cateva intrebari lui Calin Cyfer, aka Haplea Fructaliu:

Maria de la Vegantini: Ești frugivor de aproape 6 ani. Asta inseamna ca ești un raw-vegan cu minim 60-80% consum de fructe. Mai exact, ce mănânci?

Haplea Fructaliu: Consum în fiecare zi cel puțin 4kg de fructe, împărțite în două mese monofruct, plus o salată mare din verdețuri și semințe fermentate sau transformate în pudră.

Maria de la Vegantini: Cum ai luat decizia de a deveni vegan?
Haplea Fructaliu: Am trecut printr-o schimbare mentală majoră care m-a făcut mai atent la prezent și la nevoile organismului meu. În scurt timp am devenit interesat de ce mănânc, adică de ce introduc în corpul meu în fiecare zi. Am citit o carte, se numea The Way of The Peaceful Warrior. În ea este promovat vegetarianismul cu mici completări cu brânză și ouă. Cum nu-mi plac jumătățile de măsură, am încercat direct veganismul, iar la doar câteva săptămâni am devenit vegan crudivor.

Maria de la Vegantini: Fructele preferate? Legumele preferate?
Haplea Fructaliu: Îmi place orice fruct dulce care poate fi consumat ușor și care este în sezon, deci proaspăt și copt. Dacă ar fi să aleg, îmi plac smochinele, papaya, rambutanul și strugurii. La capitolul fructe non-dulci îmi plac roșiile. La verdețuri, îmi place bok choy, iar nuci, cele braziliene.

Maria de la Vegantini: Ce sfaturi poti oferi celor care doresc să devina vegani, raw-vegani sau chiar frugivori?
Haplea Fructaliu: Orice schimbare pe termen lung în dietă poate fi făcută doar după ce problemele mentale sunt rezolvate. Mintea trebuie să înțeleagă că nu mâncăm pentru distracție ci pentru ca organismul să funcționeze optim. După rezolvarea problemelor mentale sau măcar înțelegerea lor, este necesară o informare serioasă despre dieta aleasă și apoi testarea pe propriul organism, cu atenție la felul în care corpul răspunde după fiecare masă și fiecare zi.

Maria de la Vegantini: Am văzut că faci uneori exceptii de la dieta frugivora si mananci gătit, insă foarte rar. Cum e mâncarea gatita? Iti lipsește?
Haplea Fructaliu: Mâncarea gătită e făcută de om special să placă. Aud oameni care gustă mâncare gătită și exclamă „ce bună e!”. Firește că e bună. Cum ar putea fi altfel? Problema e că e ușor să devii dependent de ea, ca de un drog. Cum poți rezista unei pâini proaspăt scoase din cuptor? Cum poți rezista să nu mai dorești și mâine repetarea experienței?

Când îmi doresc mâncare gătită, e un semnal de alarmă. Ceva nu funcționează ori în mental ori în organism. Dar altfel, dacă mi se oferă la o ocazie specială, pot accepta fără probleme mâncare gătită, dacă e ceva ce știu că nu-mi produce ravagii în organism.

Maria de la Vegantini: Ce alimente nu iți lipsesc niciodată din bucătărie – cămară?
Haplea Fructaliu: De obicei nu am alimente în bucătărie sau cămară. De aproape un an experimentez aprovizionarea pentru o singură zi. Merg la piață sau la magazine zilnic și îmi cumpăr ce cred că voi avea nevoie pe parcursul zilei. Câteodată subestimez și trebuie să mai fac o vizită de seară la magazinul cel mai apropiat. Câteodată supraestimez și mai rămâne ceva și pentru a doua zi. Semințele țin mai mult, așa că dacă te uiți prin dulapul meu, vei putea găsi semințe de dovleac și de chia, pe care le consum de obicei.

Maria de la Vegantini: Ce fructe si legume păstrezi in frigider si pe care le lași mereu afara, la temperatura camerei?
Haplea Fructaliu: Frigiderul meu pornește de câteva ori pe an, doar dacă găsesc o grămadă de fructe la un preț avantajos și trebuie ținute la rece, să nu se strice.

Maria de la Vegantini: Se poate sa iti pastrezi sanatatea la nivel optim doar cu ajutorul unei diete echilibrate si fara sport?
Haplea Fructaliu: Nu. Corpul uman a evoluat să se miște. Mișcarea în aer liber este obligatorie pentru funcționarea optimă a organismului. Corpul e obișnuit să consume glicogen din mușchi și să-l pună la loc din fructe și verdețuri. Sistemul limfatic nu are un mecanism de pompare pentru a mișca lichidul. Drenarea limfei se poate face doar prin contracții musculare.

Maria de la Vegantini: Care sunt cele mai bune combinații alimentare pe care le recomanzi?
Haplea Fructaliu: Recomand pe cât posibil monoaliment. Va fi o experiență extraordinară de cunoaștere a alimentelor consumate, dar și a propriei minți. Pune niște caise într-un castron, mergi în natură, stai calm pe iarbă, mestecă încet caisele până se transformă într-un nectar pe care-l înghiți.

Nu te gândi la nimic altceva, lasă celelalte probleme, telefonul, social media. Vei înțelege că acea experiență nu o poți avea cu un smoothie de banane, mere, prune, curmale, goji, cacao, maca, spirulina și chia, dat pe gât în timp ce lucrezi în fața calculatorului.
Chiar salatele verzi pot fi consumate monoaliment, iar în timp gustul va fi educat să găsească nuanțe și diferențe în fiecare produs.

Maria de la Vegantini: Ce părere ai despre ulei, cereale si cafea? Avem nevoie de ele?
Haplea Fructaliu: Orice formă de calorii goale procesate este în general o idee proastă. Uleiul îți dă foarte multe calorii din grăsime cu foarte puțină nutriție. E util pentru orice om care a ajuns la un procentaj periculos de mic de grăsime corporală și dorește să completeze. Sau pentru un sportiv care se antrenează atât de mult, încât are nevoie de calorii ușor asimilabile din orice. Însă pentru un om obișnuit, nu văd utilitatea, mai mult încurcă, încetinește sau chiar împiedică accesul carbohidraților simpli în celule.

Cerealele trebuie înlocuite pe cât posibil cu fructe. Cerealele sunt alimente de subzistență, pe care le consumi atunci când nu ai fructe la disponiziție sau nu ți le permiți. Fiecare trebuie să studieze care dintre cereale funcționează mai bine pentru organismul lui. Pentru mine, e acceptabil orezul, în special cel sălbatic, la polul opus fiind grâul. Grâul e probabil cel mai oribil lucru pe care pot să-l mănânc.

Cafeaua e un stimulent. Funcționează pe bază de toxine (teobromină), pe care corpul dorește să le expulzeze rapid, așa că se înviorează. Este recomandabil să ne aranjăm viața în așa fel încât să nu fie nevoie de stimulente pentru a trece prin ea. După orice stimulent apare reversul, o prăbușire. Stimulentele trebuie folosite doar atunci când este foarte necesar. Iar dacă doriți o sugestie, mergeți în piață, cumpărați orice iarbă amară pe care o găsiți (păpădie, pelin, cicoare), amestecați-le într-un smoothie cu niște curmale. Va avea gust de ciocolată și va fi o variantă mai proaspătă, decât niște semințe prăjite, râșnite, apoi fierte într-un maglavais.

Maria de la Vegantini: Ce suplimente iei de când ai devenit vegan – frugivor?
Haplea Fructaliu: Vitamina B12, Vitamina K2 și Vitamina D (în timpul iernii, dacă sunt în România).

Maria de la Vegantini: Eu sunt vegană. Daca de mâine as vrea sa devin frugivoră, ar fi ok sau ai recomanda o perioada de tranzitie până organismul meu s-ar acomoda cu noul stil alimentar?
Haplea Fructaliu: Fiecare poate face schimbarea în ritmul său. Unora le place să sară direct în apa rece a mării, altora le place să intre încet și să se ude puțin câte puțin. Corpul nostru este oricum acomodat cu o astfel de dietă, pentru că asta a evoluat să consume. Întrebarea se pune dacă simptomele de detoxifiere accentuată vor fi suportabile sau nu. Ele pot fi oricând încetinite consumând mâncare gătită, mai concentrată. Schimbarea la mine a fost peste noapte. La alții ar putea fi potrivită o schimbare mai lungă.

Maria de la Vegantini: Consumul ridicat de fructe ar putea să afecteze nivelul glicemiei in sange? Exista vreun sfat special pentru cei care se tem de zaharurile din fructe?
Haplea Fructaliu: Dacă fructele sunt proaspete, nu uscate, au un procentaj de 80-90% apă. Pentru a consuma 90g de glucoză din caise, trebuie să mănânci 4 kg. Între timp ai consumat 3,5Lde apă și 80g de fibre. Nimeni nu poate consuma o asemenea cantitate de apă și de fibre într-un timp foarte scurt fără ca mecanismele de sațietate să nu-l oprească.

Cele mai multe fructe au o paritate de 50/50 între fructoză și glucoză. Fructoza nu are nevoie de insulină pentru a ajunge la celule. Asta înseamnă că jumătate din carbohidrații din fructe nu au nevoie de insulină. Fructele sunt folosite cu succes de diabeticii tip I, care pot avea o viață relativ normală cu un necesar mic de insulină injectată, în timp ce consumă kilograme de fructe.

Important e ca grăsimea să fie redusă la sub 15% din calorii și în niciun caz să nu fie consumată cu fructe dulci, ci eventual cu verdețuri.

Maria de la Vegantini: Recomanzi veganismul pentru copii? Daca da, de la ce varsta crezi ca e ok ca parintii să ia aceasta decizie?
Haplea Fructaliu: Fiecare ar trebui să-și crească copilul așa cum crede și cum simte. Veganismul nu înseamnă o alimentație implicit sănătoasă. Înseamnă doar că nu faci rău animalelor. Cum nu avem o tradiție vegană în familie, și nu am fost crescuți vegani, nu avem idee ce să mâncăm. Experimentăm. La un copil, e foarte importantă alăptarea.

La specia noastră, înțărcarea ar trebui să se producă după 4 ani, ceea ce nu se întâmplă în societatea modernă. În primii ani de viață, laptele mamei sănătoase este principala nutriție a copilului, iar restul vine ca o completare. Dar atunci când înțărcarea este limitată artificial la mai puțin de un an și laptele matern este înlocuit cu laptele unui alt animal, sau mai rău, cu lapte de cereale, nuci sau semințe, te poți aștepta la probleme. Nu am un răspuns clar la întrebare, doar aceste observații.

Maria de la Vegantini: Care sunt cele mai importante reguli pentru un vegan care iși doreste să manance sănătos si echilibrat?
Haplea Fructaliu: Nu prea mă pricep în dieta vegană. Am încercat-o doar câteva săpămâni. Sfaturile mele sunt pentru raw vegani. Consumă mâncare reală, neprocesată, negătită, proaspătă. Renunță la mâncărurile care imită alimente standard. Suplimentează cu B12 și în lunile de iarnă cu vitamina D. Renunță la obiceiurile care-ți distrug flora: consumul de antibiotice, alcool, condimente, fumatul. Renunță la uleiuri, în special cele industriale. Consumă în schimb semințe bogate în omega 3: chia, in sau cânepă.

Maria de la Vegantini: Ce gustari iei la tine cand pleci in drumeții pe munte? Care sunt alimentele care iți dau energie, țin de foame și sunt ok pentru calatorii?
Haplea Fructaliu: E simplu: fructe uscate și făină de cânepă. Într-o casoletă care se închide ermetic pun fructe uscate și făină, peste care adaug apă de izvor, iar peste câteva zeci de minute, se transformă într-un amestec gustos și sățios. Pe munte ai nevoie de refacerea rezervelor de glicogen și un aport moderat de proteină pentru refacerea rezervei de aminoacizi. Grăsime cărăm suficientă pe noi, pe sub piele.

Maria de la Vegantini: Ce sfaturi nutriționale – alimentare ai pentru veganii care fac mult sport?
Haplea Fructaliu: Pe dieta raw vegană sistemul cardiovascular merge excelent. Din această cauză există pericolul supraantrenării. Te simți excelent și îți împingi limitele la maxim. Problema este că celelalte părți din corp, în special ligamentele, au nevoie de luni sau chiar ani până când să ajungă la același nivel. Astfel pot apărea accidentări. Sfatul meu ar fi ca antrenamentul să fie întotdeauna abordat conservator. Mai bine să-ți pară rău că parcă ai fi putut face mai mult, decât să-ți pară rău că te-ai accidentat. Nutrițional vorbind, există două tipuri de mișcări la polul opus.

Fie antrenezi anduranța și asta înseamnă că ai nevoie de mai multă mâncare, cantitativ. Fie antrenezi forța, ridicări de greutăți mari cu repetiții reduse și atunci ai nevoie de un aport proteic mai mare, pe lângă ceea ce consumi în mod obișnuit. În acest caz ar fi indicată suplimentarea cu pudre proteice, obținute mecanic, la rece prin înlăturarea unei părți din grăsimile din semințe.

 

Pe Calin Cyfer il puteti gasi pe www.hapleafructaliu.info precum si pe pagina sa de Facebook. 

 

Advertisements

3 thoughts on “Interview cu Haplea Fructaliu: Despre raw-veganism si nutritie echilibrata cu cel mai nomad frugivor din Romania

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s